Nadchodzi czas bąbelków, prosecco i szampana

Grudzień, a szczególnie okres świąteczno-sylwestrowy, sprzyja zakupom win musujących. Jednak to Sylwester jest najlepszym czasem dla bąbelków. Wino musujące jest nieodłącznym akcentem związanym ze świętowaniem nadejścia Nowego Roku.

– Najnowsze badania rynku pokazują, że to, co najważniejsze w kategorii win musujących, dzieje się  w kategorii prosecco. To właśnie ten segment najmocniej napędza i tak już rozpędzony rynek – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

– Wyniki sprzedażowe w ostatnich latach pokazały, że Mionetto Prosecco to bardzo popularny wybór zarówno na sylwestrową noc, jak i na zabawy w czasie karnawału. Jestem przekonany, że nie inaczej będzie i w tym roku. W końcu Mionetto to ulubione wino musujące Polaków – dodaje.

Wina musujące Polacy piją chętnie także latem, a konsumpcja rośnie. Wina musujące, to po winach spokojnych, druga największa kategoria, nadal rozwija się zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu sprzedaży. Prym niezmiennie wiedzie tu prosecco.

– Rozwój rynku win musujących, a w szczególności prosecco, to nie tylko polska specjalność. Trend ten utrzymuje się w wielu krajach i jak prognozuję – stan ten utrzyma się również i w przyszłym roku – mówi Tomasz Potrzebowski.

Według NielsenIQ motorem wzrostu kategorii win musujących jest prosecco, które odpowiada za ok. 43% wartości sprzedaży i nadal rośnie – o ok. 18% rdr.  Z analiz NielsenIQ wynika, że w ciągu 12 miesięcy do końca kwietnia 2022 r. Polacy wydali na te trunki niemal 690 mln zł, czyli o ponad 13% więcej niż rok wcześniej. Ilościowo rynek wzrósł o 6,3%. Wyhamowała natomiast sprzedaż francuskiego szampana, który pod względem dynamiki wartości sprzedaży plasuje się za asti i prosecco.

Z kolei z najnowszych badań firmy NielsenIQ wynika, że w ciągu 12 miesięcy (październik 2021 – wrzesień 2022) Polacy wydali łącznie na wino ponad 4 mld zł, czyli o 4,9% więcej niż rok wcześniej. Jednak wolumen odnotował 0,9% spadek rdr. Wina spokojne to największa kategoria rynku wina, stanowiąca ponad 60% wartości win sprzedanych w Polsce. Ich wartość w ostatnim roku, podobnie jak przed rokiem, osiągnęła poziom 2,5 mld zł, ale wolumen sprzedaży zanotował 4,0% spadek rdr.

Warto podkreślić, że prosecco doskonale smakuje solo, ale równie dobrze sprawdza się jako baza do wielu koktajli, które z powodzeniem można przygotować w domu. Jest  orzeźwiające, owocowe, pasuje niemal do wszystkiego. – Pić prosecco to jakby naśladować Włochów, którzy są mistrzami dolce vita. Prosecco jest zatem esencją włoskiego luzu i umiłowania życia. Warto pamiętać, że generalnie wina musujące kojarzone są, nadal przez wielu,  jako trunki przeznaczone do celebrowania jedynie ważnych chwil. Dzięki opisanym wyżej cechom prosecco opuściło ten krąg i poszło naprzód, czyli stało się winem codziennym. Prosecco cudowne jest pite solo, ale warto podkreślić, że i równie często wykorzystywane jest jako baza do pysznych i modnych koktajli, które bez trudu przygotować można w domu. W czasach cięcia wydatków ma to znaczenie – tłumaczy Tomasz Potrzebowski.