57% przedsiębiorców ma albo planuje wprowadzić strategię zeroemisyjności firmy

Zdecydowana większość przedsiębiorców (91,4%) przepytanych przez DB Energy wie o pakiecie „Fit for 55”, a prawie dwie trzecie z nich ma już strategie zeroemisyjności – wynika z raportu „Zeroemisyjność w przemyśle, czy polskie firmy są gotowe na Fit for 55?” Wprowadzony przez Komisję Europejską pakiet Fit for 55 nakłada m.in. na Polskę zobowiązanie do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych netto o 55% względem 1990 r. Transformacja ta ma być przeprowadzona w niespełna 8 lat, czyli do 2030 r.

– Sytuacja w sektorze energetycznym ma ogromny wpływ na sytuację polskich przedsiębiorstw i utrzymanie ich konkurencyjności. W Polsce ryzyko energetyczne związane jest z rosnącymi cenami energii i z zagrożeniem stabilności dostaw. Ceny energii zwiększają koszty operacyjne i wpływają na rentowność przedsiębiorstw. Jedną z najbardziej skutecznych strategii minimalizacji ryzyka energetycznego jest samowystarczalność energetyczna w oparciu o odnawialne źródła energii. Oprócz ograniczenia ryzyka inwestycje w OZE mogą przynieść dodatkowe korzyści finansowe i wizerunkowe – podpowiada dr hab. Bożena Ryszawska z Katedry Finansów Przedsiębiorstw i Finansów Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kto ma strategię?

Z raportu wynika, że 31% badanych firm już posiada strategie zero emisyjności firmy, 25% zamierza ją przygotować samodzielnie, a 20% planuje przygotować strategię przy pomocy zewnętrznego podmiotu. Zaledwie 22% firm nie planuje w najbliższym czasie jej przygotowywać.

– Nigdy wcześniej przedsiębiorcy nie spotykali się z tyloma wyzwaniami, co obecnie. Jednym z nich jest również zapobieganie zmianom klimatycznym. Dlatego cieszy nas, że politycy i przedstawiciele biznesu tak szybko reagują na tę konieczną zmianę. Według raportu firmy DB Energy, zdecydowana większość przedstawicieli firm (91%) wie, czego dotyczy unijny pakiet „Fit for 55”, pomimo tego, że UE zainicjowała działania z nim związane w lipcu 2021 r., a proces legislacyjny nie został jeszcze zakończony. Ale to nie wszystko: ponad 57% – prawie dwie trzecie – firm ma już strategię zeroemisyjną lub przynajmniej planuje taką strategię wprowadzić – komentuje wyniki badania dr Lars Bjorn Gutheil dyrektor generalny Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Największy problem firm – skąd wziąć finansowanie?

Dla większości (48,6%) ankietowanych największą przeszkodą we wdrożeniu strategii zeroemisyjnej jest brak możliwości sfinansowania inwestycji. Co czwarta firma przyznawała też, że utrudnieniem jest brak wystarczającej wiedzy o możliwościach i sposobach osiągnięcia zeroemisyjności. Część przedsiębiorców nie miała także środków finansowych na wdrożenie strategii zeroemisyjnej.

Zdaniem Dominika Bracha z DB Energy wskazania respondentów na brak środków do sfinansowania inwestycji może świadczyć o tym, że firmy nie wiedzą skąd  je pozyskać i nie mają wiedzy o modelach ESCO (skrót od Energy Service Company). 

–  Tymczasem finansowanie inwestycji energooszczędnych w modelu ESCO pozwala przenieść całość nakładów finansowych oraz większość ryzyk technicznych na generalnego wykonawcę. Po zakończeniu realizacji klient od razu uzyskuje część oszczędności, jakie wygeneruje inwestycja.  Formuła ESCO pozwala zmniejszyć emisje, w tym CO2, bez ponoszenia nakładów finansowych, a co za tym idzie, zapoczątkowana inwestycja nie pogorsza wskaźników płynności i nie zwiększa ryzyka kredytowego firmy – komentuje Dominik Brach wiceprezes DB Energy.

Co ciekawe, jednocześnie przedsiębiorcy zapytani, czy planują w ciągu najbliższego roku zrealizować inwestycję znacząco redukującą emisję, w prawie połowie przypadków odpowiadają, że planują modernizację źródeł zasilania lub fotowoltaikę. Ponad 30% wskazań miało też oświetlenie, modernizacja napędów oraz odzyski ciepła.

Gdzie leży motywacja?

Przedsiębiorcy zostali także zapytani: Jaki czynnik miałby większe znaczenie dla Państwa decyzji o wdrożeniu strategii zeroemisyjnej?

Prawie połowa (42%) przyznała, że największy wpływ na decyzję o wdrożeniu strategii mają zaostrzające się przepisy. Presja kontrahentów to 8% a presja ze strony klientów aż 25%. Na zmiany klimatyczne wskazało 22% firm.

Zdaniem autorów to, że niemal 50% odpowiedzi stanowią kwestie niezwiązane z wymogami prawnymi lecz oczekiwaniami klientów i zmianami klimatu, może wskazywać na to, że polski rynek ma silne podstawy w kwestii strategii zeroemisyjnych i dążenia do efektywności energetycznej nawet bez regulacji prawnych. Raport opierał się na badaniu zrealizowanym metodą CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview). Do udziału zaproszono przedstawicieli dużych firm przemysłowych. Ankietowani odpowiadali zarówno na pytania otwarte, jak i zamknięte.