Polacy zaczęli ograniczać zakupy w małych sklepach

W październiku 2022 r. wzrosła wartość sprzedaży i liczba transakcji w małych sklepach, ale widać tendencję Polaków do przenoszenia zakupów do innych kanałów sprzedaży lub do ograniczania zakupów i wkładania do koszyka mniej produktów. Jednak średnia kwota na paragonie była o ponad 11% wyższa niż przed rokiem i wyniosła 20,8 zł

PIH podaje, że wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m.kw. była w październiku 2022 r. o 13,8% wyższa w porównaniu z październikiem 2021 r., a liczba transakcji wzrosła o 2,2%.

Październik był wyjątkowo ciepły, co sprzyjało spędzaniu czasu poza domem i odwiedzaniu przy okazji pobliskich sklepów. Najwięcej transakcji odnotowano w piątek 28 października, czyli tuż przed wydłużony weekendem, a także w ostatnim dniu października – tuż przed dniem Wszystkich Świętych, kiedy sklepy są pozamykane.

PIH informuje, że wśród kategorii kupowanych najczęściej 31 października obok piwa, wódek, papierosów, napojów, słodyczy i innych przekąsek znalazły się też znicze – w tym dniu kupował je co 50. klient odwiedzający sklep małoformatowy. 

W całym październiku w sklepach małoformatowych sprzedaż zniczy i wkładów była jednak o 16% niższa niż rok wcześniej. Być może klienci albo ograniczali zakupy, albo szukali atrakcyjniejszych ofert, ponieważ w sklepach małoformatowych średnia cena wzrosła aż o 30%.

Tendencję do przenoszenia zakupów do innych kanałów lub ograniczanie zakupów widać również w innych kategoriach o bardzo wysokich wzrostach cen, takich jak np. masło (za które obecnie trzeba było zapłacić o 46% więcej niż rok temu), olej (który podrożał o 40%) czy mąki (wzrost cen o 50%).

W październiku sprzedaż wszystkich wymienionych kategorii w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o 20-30% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Nieco lepiej niż przed rokiem w październiku 2021 r. sprzedawały się napoje gazowane, woda, piwo, a także wódki smakowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria wzrosła rok do roku o 3,3%). Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 10%), batony i chipsy (wzrost o niemal o 20%).

W październiku 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco częściej niż przed rokiem, wkładali do koszyków mniej produktów, ale za sprawą wyższych cen wydawali na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej.

Za sprawą wzrostu cen większości produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa niż przed rokiem. W październiku 2022 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 20,8 zł, czyli aż o 11,4% więcej niż rok wcześniej.

W porównaniu z wrześniem 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 5,2%, a liczba zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o 2,2%Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m.kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m.kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m.kw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.