Polska branża kosmetyczna umacnia się na Bliskim Wschodzie

Coraz więcej polskich firm kosmetycznych spogląda łakomie w kierunku Bliskiego Wschodu.  Na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) zadebiutował niedawno producent ekologicznych produktów pielęgnacyjnych Yope, w czym pomogła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) w Dubaju

Eksport polskich kosmetyków

– Co drugi kosmetyk produkowany w Polsce trafia na eksport. W obliczu kryzysu, wojny, polskim producentom potrzebne są nowe rynki zbytu. Zdaniem ekonomistów ekspansja na rynki Azji i Oceanii może być remedium na te problemy i motorem wzrostu dla polskiej branży kosmetycznej aż do 2027 r. – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

– Coraz więcej firm znad Wisły z ciekawością spogląda więc w kierunku Bliskiego Wschodu. To dobry rynek doświadczalny, na którym produkty „made in Poland”, w tym także kosmetyki, mają już pewną markę – dodaje.

Według PAIH kosmetyki z Polski są obecnie sprzedawane w 170 krajach. Top 3 polskiego eksportu to preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry, perfumy i wody toaletowe oraz pasty, proszki i płyny do czyszczenia zębów. Takie i inne produkty docierają nawet do tak odległych dla Polski państw jak Japonia, Meksyk, Tajwan, a także do Republiki Korei.

Zainteresowanie rynkiem Bliskiego Wschodu rośnie wśród polskich producentów kosmetyków z roku na rok. Według PAIH dowodem na to jest liczba polskich firm uczestniczących w branżowych targach.

– BeautyWorld Middle East to największe w regionie międzynarodowe targi branży kosmetycznej, przyciągające kilkuset wystawców z ponad 50 krajów świata. Wydarzenie od lat przyciąga kupców z całego świata i jest fantastyczną szansą na promocję autorskich produktów i odkrycie nowych możliwości ekspansji. W tym roku, m.in. za sprawą stoiska, które organizujemy, będą gościć ponad 70 polskich firm. Nasi przedsiębiorcy będą mogli liczyć na wsparcie ekspertów biura PAIH w Dubaju oraz Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – mówi Patrycja Lisikiewicz z Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Dubaju.

Targi BeautyWorld Middle East 2022 odbędą się w dniach 31 października – 2 listopada.

Polskie kosmetyki chcą do ZEA

ZEA są 28. rynkiem eksportowym dla kosmetyków znad Wisły.

– Rosnąca świadomość konsumentów odnośnie wpływu produktów ekologicznych na zdrowie, znalazła odbicie w sprzedaży kosmetyków. Coraz więcej osób, zwłaszcza dobrze sytuowanych kobiet, skłania się do szukania i stosowania produktów pielęgnacyjnych i do higieny osobistej z naturalnymi, ekologicznymi lub wegańskimi składnikami. Warto też dodać, że spośród 15 państw muzułmańskich, ZEA są liderem w kategorii wielkości rynku farmaceutyków i kosmetyków halal – mówi Patrycja Lisikiewicz z ZBH PAIH w Dubaju.

– Jednym z wiodących trendów jest również wzrost znaczenia segmentu produktów premium. Z drugiej strony, rośnie popyt na kosmetyki konopne. Rząd w Dubaju jest pierwszym w świecie arabskim, który certyfikował takie produkty – dodaje.

W rozwoju na rynkach zagranicznych, w tym w ZEA pomaga przedsiębiorcom PAIH. Znalezienie potencjalnych klientów, poinformowanie o tym, jak przebiega proces rejestracji produktów, weryfikacja partnerów biznesowych – o to głównie pytają polscy przedsiębiorcy ekspertów ZBH Dubaj. Tylko w 2022 r. biuro obsłużyło 47 polskich firm kosmetycznych, wspierając ich starania w ekspansji na rynek Emiratów.

Jednym z działań promocyjnych na ich rzecz było zorganizowanie dwóch edycji Beauty Showroom. W obu wydarzeniach uczestniczyło 40 polskich producentów i kilkudziesięciu lokalnych partnerów reprezentujących firmy dystrybucyjne oraz sieci handlowe.

Wiosenna odsłona wydarzenia zaowocowała podpisaniem kontraktu eksportowego przez Yope oraz decyzją o założeniu spółki przez jednego z polskich producentów. Produkty YOPE już są dostępne w sklepach SUPER CARE Pharmacy oraz w dwóch concept storach prowadzonych przez tę sieć, tj. Arabella Pharamcy oraz Good Health. Oferta YOPE na sklepowych półkach obejmuje 27 pozycji z asortymentu marki, w tym mydła, balsamy, żele pod prysznic, kremy do rąk, linię produktów dla dzieci oraz serię kosmetyków do włosów.

– Ekspansja na rynek bliskowschodni wiązała się ze spełnieniem szeregu wymagających warunków i formalności. Byliśmy jednak świadomi specyfiki branży w tym regionie. Kosmetyki są tutaj zaliczane do produktów, które powinny być halal, co oznacza, że nie zawierają alkoholu i składników pochodzących od zwierząt mięsożernych, a także zostały wyprodukowane w sposób, który nie wyrządza krzywdy ani środowisku, ani zwierzętom. Produkty YOPE w naturalny sposób spełniają te wymogi zarówno w zakresie receptur, jak i procesu produkcyjnego – mówi Jacek Mijakowski, dyrektor działu eksportu YOPE.

– YOPE od wielu lat aktywnie współpracuje z PAIH, poszerzając oraz tworząc wspólnie nowe możliwości rozwoju dla marki. Jesteśmy za to bardzo wdzięczni, ponieważ przy współpracy oraz zaangażowaniu wielu biur zagranicznych, byliśmy w stanie nie tylko nawiązać, ale również rozwinąć biznes na wielu rynkach zagranicznych – dodaje.

Z kolei dzięki działaniom PAIH, producent innowacyjnych rękawic do demakijażu GLOV zwiększył swoje możliwości na rynku i wzmocnił sieć kontaktów, co może przerodzić się w konkretne zamówienia i stałą obecność na rynku ZEA.

– Rynki bliskowschodnie zawsze wydawały się interesujące dla naszych produktów. Tamtejsze kobiety stosują mocny makijaż każdego dnia. Nasz produkt jest wielokulturowy, dlatego też tak dobrze wpisuje się w profil klientki rynku ZEA. Uczestniczyliśmy w targach organizowanych przez PAIH Beauty Sample Showroom oferta marki GLOV była prezentowana lokalnym dystrybutorom i sklepom. Po wydarzeniu otrzymaliśmy bazę zainteresowanych klientów i nawiązaliśmy z nimi kontakt. Jesteśmy w trakcie finalnych negocjacji z dużym dystrybutorem z ZEA. Nasza szeroka oferta akcesoriów kosmetycznych bardzo dobrze wpisuje się w rynek Bliskiego Wschodu i mamy nadzieję konsekwentnie rozwijać tam naszą markę – mówi Ewa Dudzic, współwłaścicielka GLOV.

Według danych GUS, polski eksport olejków eterycznych, perfum, kosmetyków, artykułów toaletowych do ZEA wyniósł w 2021 r. ponad 38,7 mln dol. (wzrost o 9,3% r/r). Emiraccy konsumenci sięgają głównie po polskie kosmetyki do makijażu i preparaty do pielęgnacji skóry, a także produkty do higieny jamy ustnej i pielęgnacji włosów.

Zjednoczone Emiraty Arabskie są jednym z największych i najdynamiczniej rozwijających się rynków kosmetycznych na Bliskim Wschodzie. Wydatki na kosmetyki są największe wśród krajów regionu MENA i wynoszą ok. 247 dol. na głowę, co plasuje ZEA w top 10 światowych rynków pod względem wydatków na produkty tego typu. Dzieje się tak nie tylko ze względu na dużą populację i aktywność turystyczną, ale też dzięki dążeniom do bycia regionalnym centrum przemysłu kosmetycznego.