Prezydent podpisał nowelę dot. uproszczenia procedur admin. dla obywateli, przedsiębiorców

Warszawa, 24.10.2022 (ISBnews) – Prezydent podpisał nowelizację ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, której celem jest uproszczenie procedur administracyjnych poprzez zmniejszenie obciążeń regulacyjnych, poinformowała Kancelaria Prezydenta.

“Ustawa jest odpowiedzią na procesy tzw. inflacji prawa oraz systematycznej identyfikacji nadmiarowych procedur, które stanowią obciążenie dla uczestników obrotu. Dzięki rozwiązaniom prawnym przyjętym w ustawie ma nastąpić przede wszystkim przyspieszenie wydawania decyzji i usprawnienie postępowań administracyjnych, co będzie możliwe m.in. poprzez upowszechnienie postępowania uproszczonego i milczącego trybu załatwienia sprawy, elektronizację oraz zniesienie dwuinstancyjności w postępowaniach, których charakter na to pozwala” – czytamy w komunikacie.

Ponadto ustawa ma upowszechnić stosowanie prostych formularzy urzędowych, składania wniosków online i ograniczenia liczby składanych wniosków, podano także.

Przepisy zakładają, że jej cel ma zostać osiągnięty poprzez nowelizację kilkudziesięciu ustaw, w tym m.in.: Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawy o obszarach morskich, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawy Prawo własności przemysłowej, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o ochronie przyrody i innych.

Celem zmian ustawy jest także realizacja założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w zakresie wyeliminowanie barier prawnych wpływających na klimat inwestycyjny, w szczególności przez:

– wprowadzenie uproszczeń procedur administracyjnych i procedur milczącej zgody w procedurach m.in. związanych z zawodami marynarzy oraz handlem i dystrybucją napojów alkoholowych;

– odstąpienie od procedury dwuinstancyjnej w procedurach związanych m.in. z zasobami geologicznymi i zawodową służbą wojskową;

– cyfryzację sposobu załatwiania wniosków w procedurach administracyjnych, związanych np. ze składaniem przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz składaniem wniosków o przyznanie świadczeń socjalnych przez studentów, a także dotyczących postępowania geodezyjnego;

– wprowadzenie innych racjonalizacji procedur administracyjnych (jak np. ograniczenie liczby dokumentów czy zmniejszenia formalności do spełnienia) w niektórych procedurach administracyjnych związanych m.in. z wprowadzeniem szeregu usprawnień w procesie planowania przestrzennego, w procesie budowlanym oraz w procesie scalania gruntów;

– wydłużenie terminu realizacji obowiązków przedsiębiorców i osób fizycznych wobec administracji w niektórych przypadkach procedur administracyjnych.

Większość przepisów ustawy wchodzi w życie po upływie 14-dniowej vacatio legis. Niektóre przepisy wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, inne m.in. z dniem 1 stycznia 2023 r. lub z dniem 1 stycznia 2024 r.

(ISBnews)