Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych (KEP) w Polsce od kilku lat notuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczyła już 17 mld zł. Dynamika rynku nadal może być dwucyfrowa – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”
Na rozwój segmentu dostaw ostatniej mili najmocniej wpływa m.in. dynamiczny wzrost sektora e-commerce, który stał się jednym z kluczowych kanałów zakupowych dla konsumentów i determinuje wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi.
– Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 r. sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28% rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24% oraz mody, która stanowi 15% zamówień. Z kolei najszybciej rozwijającym się segmentem w 2021 r. był e-grocery ze wzrostem na poziomie ok. 30% – jednak w tym przypadku udział w rynku pozostaje niski i wynosi tylko 4% Równie interesującym obszarem rozwoju jest handel rzeczami używanymi na platformach takich jak Vinted czy OLX – mówi Mirek Gral, wiceprezes Last Mile Experts, firmy doradczej skupiającej się na aspektach logistyki ostatniej mili, przesyłek kurierskich (CEP), poczty i e-commerce.
– Sprzedawcy internetowi oraz przewoźnicy potrzebują wystarczającej pojemności sieci dystrybucyjnych, aby zapewnić terminowe i wygodne dostawy dla konsumentów. Jednym z rozwiązań są dostawy poza domem, które zyskują coraz większą popularność zarówno w kraju, jak i zagranicą – dodaje ekspert.
Wg raportu, już niemal co piąty Polak wszystkie produkty poza spożywcze kupuje w sklepach internetowych, a całkowita sprzedaż detaliczna za pośrednictwem e-commerce w Polsce w 2021 r. przekroczyła 100 mld zł i rosła średnio o 28,1% rocznie (CAGR).
Intensywny rozwój sektora e-commerce wiąże się jednak z licznymi wyzwaniami, wśród których eksperci najczęściej wymieniają efektywność łańcucha dostaw oraz potrzebę dalszego inwestowania w logistykę ostatniej mili, obejmującą m.in. przesyłki kurierskie, ekspresowe oraz pocztowe. Jak wynika z raportu segment ten już dziś wyceniany jest na ponad 17 mld zł, a według prognoz w ujęciu 2021-2023 r. utrzyma dwucyfrową dynamikę wzrostu tak pod względem wolumenu (14,1%), jak i wartości (19,9%).
Najwięksi gracze na rynku kurierskim
Z raportu „Polish CEP 2022” wynika, że liderem rynku, zarówno pod względem wielkości, jak i przychodów jest InPost. Tylko w ciągu ostatniego roku firma urosła o blisko 40%, a jej kluczową przewagą konkurencyjną pozostaje największą sieć automatów paczkowych w Europie. Drugie miejsce w rankingu zajmuje DPD, a obie firmy odpowiadają razem za ok. 64% pod względem wolumenu i nieco poniżej 50% pod względem przychodów na rynku KEP.
– Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w największej polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31% Co prawda, daleko nam jeszcze do rozwiniętego rynku niemieckiego, który osiąga wyniki czterokrotnie wyższe – mowa o ponad 4,1 miliarda paczek w 2021 roku. Jednak wartość polskiego rynku KEP na poziomie 17 miliardów złotych każe traktować go poważnie i uważnie śledzić kierunki jego rozwoju – mówi Damian Kołata, head of industrial & logistics Poland, head of e-commerce CEE w Cushman & Wakefield, światowej firmy doradczą świadczącej usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych.
Kluczem do sukcesu jest nowoczesne zaplecze logistyczne
Z raportu „Polish CEP 2022” wynika, że w najbliższym czasie – mimo kryzysu gospodarczego i napięć na arenie międzynarodowej – intensywny rozwój branż e-commerce oraz KEP utrzyma się na wysokim poziomie. Prognozowany wzrost w ujęciu wartościowym oraz wolumenowym oznacza też konieczność zabezpieczenia przez operatorów oraz e-detalistów odpowiedniego zaplecza magazynowo-logistycznego.
W tym kontekście coraz większe znaczenie będą zyskiwać obiekty, wyróżniające się zarówno pod względem technologicznym, jak i zrozumienia potrzeb, a także oczekiwań przyszłych najemców.
– Obecne i spodziewane wzrosty w branży KEP stale napędzają rozwój logistyki miejskiej. Przestrzenie magazynowe znajdujące się w strategicznych lokalizacjach, w obrębie aglomeracji miejskich (City Flex w linii produktowej 7R), znacząco zwiększają efektywność oraz elastyczność operacji logistycznych na etapie dostaw tzw. ostatniej mili, stanowiąc naturalne uzupełnienie dla lokowanych peryferyjnie parków logistycznych Obecnie obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30% całkowitej podaży. W porównaniu do stanu z 2019 roku jest to wzrost aż o 84%, co wskazuje na wyraźną tendencję wzrostową – wskazuje Joanna Ociepka-Wojciechowska, Regional Leasing Director w 7R i dodaje, że aspekty takie, jak: atrakcyjna lokalizacja czy łatwy dostęp do strategicznej infrastruktury transportowej to tylko niektóre z wyróżników obiektów 7R.
– Oprócz nich oferujemy naszym najemcom zaawansowane technologicznie powierzchnie, które efektywnie wspierają ich biznes oraz pomagają stale poprawiać uzyskiwane wyniki operacyjne, jednocześnie dbając o środowisko – mówi też Joanna Ociepka-Wojciechowska z 7R, dewelopera działającego na rynku nieruchomości komercyjnych, specjalizujący się w dostarczaniu powierzchni magazynowych i produkcyjnych na wynajem.