Sztuczna inteligencja stworzyła mleczną czekoladę marzeń

Czekolada przyszłości The Bar Bettersweet

Sztuczna inteligencja (AI) odkryła jak wygląda mleczna czekolada marzeń każdego z nas. Fińska firma mleczarska wykorzystała sztuczną inteligencję w opracowywaniu produktu i stworzyła „The Bar”, czyli mleczną czekoladę o futurystycznym kształcie, pięciu różnych warstwach i smakach. AI wyselekcjonowała ponad milion ocen i pragnień miłośników mlecznej czekolady, by stworzyć czekoladę, która zadowoli wszystkich

Jak będzie wyglądać i smakować mleczna czekolada przyszłości?

Firma mleczarska i spożywcza Valio wykorzystała sztuczną inteligencję, aby stworzyć i zaprezentować smak przyszłości. Przeanalizowano 1,5 mln publicznych dyskusji w mediach społecznościowych na całym świecie związanych z czekoladą mleczną, na temat preferencji miłośników czekolady i jej wykorzystania. Powstał niepowtarzalny obraz smaku składający się z pięciu warstw, który ma dopasować się do wszystkiego, co ludzie ukochali w mlecznej czekoladzie.

– Łącząc możliwości sztucznej inteligencji, ludzkiego rzemiosła i designu wraz z naszym know-how w sektorze mleka w proszku, mogliśmy stworzyć czekoladę przyszłości odpowiadającą potrzebom konsumentów na całym świecie. Obserwowanie i prowadzenie rozmów w mediach społecznościowych pozwoliło nam wyciągnąć wnioski, co do autentycznych preferencji konsumentów – mówi wiceprezes Valio, Timo Pajari.

Aby stworzyć czekoladę The Bar, platforma AI fińskiej firmy Aiwo Digital specjalizująca się w rozumieniu tekstu przeanalizowała 1,5 mln postów na Twitterze zawierających słowo „czekolada”. Sztuczna inteligencja wyłuskała najistotniejsze rzeczy, które ludzie uwielbiają w czekoladzie – od gustów i wzorców konsumpcji po trendy branżowe i rynkowe. Te odkrycia doprowadziły do zaprojektowania produktu końcowego.

Pięć różnych warstw czekolady i 30% mniej cukru

Z analizy sztucznej inteligencji firma Valio wyciągnęła dwa podstawowe wnioski. Po pierwsze, nie istnieje jeden ulubiony smak, nadzienie lub rozmiar czekolady, bo konsumenci chcą cieszyć się różnymi rodzajami czekolady mlecznej w różnych sytuacjach. Po drugie, ludzie chcą z czystym sumieniem rozkoszować się mleczną czekoladą. Smak i słodycz są bardzo istotne, ale jednocześnie konsumenci chcą, by mleczna czekolada była zdrowsza i naturalna, z mniejszą zawartością cukru.

– Według AI ludzie chcą cieszyć się swoimi ulubionymi produktami, ale z lepszymi składnikami i mimo, że uwielbiamy smak cukru, nie chcemy, aby wpływał na nasze zdrowie. Celem Valio jest przyczynić się do stworzenia nowych, niskosłodzonych alternatyw i pomóc firmom produkującym czekoladę poprzez know-how na temat mleka w proszku wykorzystywanego w produkcji czekolad mlecznych – mówi Pajari.

Przepis na zdrowszą czekoladę marzeń został oparty na odkryciach sztucznej inteligencji: pięć warstw różnych czekolad o mniejszej zawartością cukru. Każda warstwa ma inny smak i teksturę, zaprojektowaną tak, aby pasowała do innych potrzeb: zaspokojenia głodu, pragnienia, relaksu czy do przyjemności. W każdym kęsie odkrywane są nowe doznania, które stopniowo się nawarstwiają. Konstrukcja czekoladowej kostki pozwala zaś na łatwe rozdzielenie warstw, by cieszyć się nimi co chwilę na nowo.

Mleczna czekolada The Bar ma o 30% mniej cukru niż zwykła mleczna czekolada. Nie zawiera również laktozy. Zostało to osiągnięte bez zmiany słodkiego smaku czy tekstury mlecznej czekolady, a to za sprawą zastosowania w przepisie rozwiązania Valio Bettersweet.
Valio Bettersweet to rozwiązanie zastosowane w mleku w proszku, które umożliwia naturalną redukcję cukru w dowolnym produkcie z mlecznej czekolady poprzez wykorzystanie białek mleka do ograniczenia konieczności dodawania cukru. Korzystając z tego rozwiązania, producenci czekolady mogą całkowicie zrezygnować ze sztucznych słodzików.

Redukcja cukru o 30% to dopiero początek, ponieważ Valio opracowuje też rozwiązania, które mogą całkowicie wyeliminować ilość dodanego cukru. Czekolada The Bar jest dowodem na to, co potrafi zdziałać rozwiązanie Valio Bettersweet. Sama firma Valio nie przestawiła się na produkcję czekolady, a koncept mlecznej czekolady przyszłości powstał we współpracy z fińską firmą Kultasuklaa produkującą czekoladę.

Valio, to innowacyjna firma mleczarska i spożywcza, która eksportuje swoje produkty do ponad 60 krajów i posiada 350 opatentowanych innowacji na całym świecie. Valio osiągnęła w 2021 r. przychody ze sprzedaży na poziomie 1,92 mld euro.