Coca-Cola zainwestowała w Polsce już 1,3 mld zł

Coca-Cola HBC Polska otworzyła w Radzyminie pod Warszawą najnowszą inwestycję za ponad 61 mln zł – magazyn wysokiego składowania, który rozszerza możliwości operacyjne i logistyczne największego w Europie Środkowo-Wschodniej zakładu firmy. W ciągu dekady Coca-Cola zainwestowała w Polsce łącznie już 1,3 mld zł

Uroczyste otwarcie inwestycji z udziałem Pawła Szrota, szefa gabinetu Prezydenta RP, ambasadora USA Marka Brzezinskiego oraz reprezentantów administracji rządowej i samorządowej, to zwieńczenie obchodów 50-lecia marki w Polsce, a także wyznaczenie kierunku rozwoju na kolejne lata.

– Jesteśmy w Polsce od 50 lat i chcemy tu zostać na kolejne dekady. Coraz więcej konsumentów sięga po nasze napoje, więc rozszerzanie możliwości naszych zakładów jest naturalnym krokiem, dzięki któremu możemy dalej odpowiadać na potrzeby rynku. Nie zamierzamy na tym poprzestać – planujemy kolejne inwestycje w nowe warianty napojów i ich kategorie, linie produkcyjne i innowacyjne rozwiązania. Wszystko po to, by dalej rozwijać działalność w Polsce – mówił Jaak Mikkel, dyrektor generalny Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie.

Firma od lat inwestuje w rozwój lokalnej działalności, zarówno w zakresie portfolio, jak i innowacji zwiększających możliwości produkcyjne zakładów i realizujących cele z agendy zrównoważonego rozwoju. W ostatnich latach powstały, m.in. nowoczesna linia butelek PET w zakładzie w Radzyminie, a w Staniątkach wysokowydajna linia do produkcji puszek w różnych formatach i innowacyjna instalacja do produkcji preform w 100% materiału PET. Coca-Cola HBC nieustannie doskonali także swój łańcuch dostaw, którego pierwszym i kluczowym elementem są nowoczesne magazyny.

Nowa inwestycja została zaprojektowana tak, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń – w budynku o powierzchni 2 000 m.kw. znalazło się ponad 14 tys. miejsc paletowych. Poza efektywnością, postawiono także na pełną automatyzację. Składowane aż na 17 poziomach palety poruszają się po czterech suwnicach o wysokości 40 m. Ich ruchem, począwszy od transportu z produkcji, przez ustawianie na regałach, a skończywszy na wydawaniu do dostawy, kieruje dedykowany system. Dzięki temu magazyn może przyjąć nawet 150 palet na godzinę. Takie rozwiązania pozwalają optymalizować procesy logistyczne i zwiększać możliwości produkcyjne firmy, co jest szczególnie istotne w przypadku fabryki w Radzyminie, która produkuje i dostarcza napoje dla całego regionu (Polski, Litwy, Łotwy i Estonii).

Pierwsza butelka Coca-Cola wyprodukowana nad Wisłą opuściła linię produkcyjną Browarów Warszawskich w 1972 r. Od tamtej pory marka na stałe wpisała się w krajobraz społeczno-ekonomiczny Polski, wnosząc wkład w rozwój kraju w wysokości ponad 3,6 mln złotych rocznie. Każda złotówka wypracowana lokalnie przez system Coca-Cola generuje kolejne 3,83 zł dochodu w gospodarce.

System firm Coca-Cola ma znaczący wpływ także na rynek pracy. W Polsce w obu spółkach zatrudnionych jest łącznie niemal 1800 osób, a każde stanowisko generuje kolejnych 5 etatów w innych sektorach gospodarki. Oznacza to, że obecnie działalność firm daje pracę prawie 10 tysiącom osób.

Coca-Cola – neutralna emisyjnie do 2040 r.

Coca-Cola zobowiązała się zostać firmą neutralną emisyjnie do 2040 r. i nieustannie szuka rozwiązań, które pozwolą osiągnąć ten cel. Tylko w ostatniej dekadzie zredukowała w Polsce emisję dwutlenku węgla o 44%.

Obecnie 100% energii elektrycznej, którą kupuje Coca-Cola HBC pochodzi z odnawialnych źródeł, a dzięki odpowiedzialnemu podejściu do zarządzania zasobami wodnymi, lokalne zakłady firmy, w tym fabryka w Radzyminie, otrzymały złote certyfikaty AWS (Alliance for Water Stewardship), a zakład w Tyliczu, jako jedyny w Polsce, zyskał najwyższą, platynową ocenę.

Coca-Cola inwestuje także w rozwiązania wspierające realizację ambicji Świata bez Odpadów – do 2030 r. chce zbierać do recyklingu tyle opakowań, ile wprowadza na rynek. Już dziś wszystkie wykorzystywane w Polsce opakowania nadają się do recyclingu.

Firmy systemu Coca-Cola realizują też ważne programy społeczne, skupiające się w ostatnich latach na wsparciu młodych ludzi i kobiet w aktywizacji zawodowej oraz wejściu na rynek pracy. Z narzędzi programu #YouthEmpowered skorzystało 400 tys. osób. Z kolei w program „Sukces to ja” objął 700 tys. kobiet.

Marka Coca-Cola pomaga też w czasach kryzysu. Podczas pandemii COVID-19 wsparła medyków oraz branżę gastronomiczną kwotą 8 mln. Z kolei od początku wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, Coca-Cola w Polsce przekazała 5 mln zł na rzecz uchodźców. Blisko 1,2 mln zł z tej kwoty trafiło bezpośrednio do Polskiego Czerwonego Krzyża, który z tych funduszy utworzył cztery mobilne punkty recepcyjne dla uchodźców. System Coca-Cola dostarczył jak dotąd także 250 000 litrów napojów o wartości niemal 1 mln zł. W perspektywie globalnej, wsparcie systemu Coca-Cola i Fundacji Coca-Cola związane z kryzysem w Ukrainie to łącznie już ponad 18,5 mln euro.

System firm Coca-Cola w Polsce składa się z dwóch spółek: Coca-Cola Poland Services oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services jest spółką zależną The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 590 mln konsumentów.  

Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych. 92% produktów Coca-Cola dostępnych na polskim rynku produkowanych jest w polskich fabrykach, a 74% każdej złotówki wydanej na napoje Coca-Cola w Polsce zostaje w kraju.

W 2022 r. marka obchodzi 50-lecie swojej obecności na polskim rynku. Wśród marek obecnie dostępnych w kraju figurują: napoje gazowane Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu i Kropla Delice, napoje energetyzujące Burn, Monster Energy i Predator oraz herbaty Fuzetea. Od lutego 2020 r. w ofercie dystrybucyjnej Coca-Cola HBC Polska znajdują się także wyroby alkoholowe: wódka Potocki, wódki Nemiroff Original, Nemiroff Delicat, Nemiroff Citron, Nemiroff Pear, Nemiroff De Luxe, Nemiroff De Luxe Honey Pepper, Nemiroff De Luxe Rested in Barell, Nemiroff De Luxe Bold Orange, Nemiroff De Luxe Burn Pear, Nemiroff De Luxe Wild Cranberry oraz produkty Campari: Cinzano Prosseco, Cinzano Asti, Cinzano Pinot Chardonay, Cinzano Pro Sprits, Cinzano Dry Edition, Cinzano Rose Sweet, Cinzano Vermuth Rosso, Cinzano Vermuth Bianco i Cinzano Vermuth Extra Dry, gin Bulldog, gin Bickens, tequila Espolon Reposado oraz Blanco oraz likiery Frangelico i Grand Manier Cord.