Ambra liczy się ze spadkiem marży, ale oczekuje wzrostu przychodów w 2022/2023 – wywiad

Warszawa, 19.09.2022 (ISBnews/ ISBiznes.pl) – Grupa Ambra nie wyklucza procentowego spadku marży brutto w roku obrotowym 2022/2023 (rozpoczętym w lipcu br.), ale ma nadzieję na wzrost przychodów w tym okresie, poinformował ISBiznes.pl prezes Robert Ogór.

“Dynamika rosnących kosztów i cen trwa i nie jest zakończona. My po pierwszej zmianie cen z początku roku kalendarzowego musieliśmy wdrożyć drugą i to już jest zrealizowane. Ale wszystko dzieje się z pewnym opóźnieniem, ponieważ koszty rosną, my potem reagujemy, negocjując z naszymi partnerami handlowymi podwyżek cen i to późnienie wynosi 2-3 miesięcy. Spodziewamy się, że ta presja nie będzie ustępować i może się tak zdarzyć, że w tym roku obrotowym marża zysku brutto ze sprzedaży będzie procentowo niższa, ale mamy nadzieję, że będziemy mogli realizować nadal pewne wzrosty przychodów” – powiedział Ogór w rozmowie z ISBiznes.pl.

Zapytany, czy nadal można spodziewać się kilkunastoprocentowych wzrostów przychodów, odpowiedział, że “ten rok obrotowy niesie za sobą więcej znaków zapytania niż możliwości dobrych prognoz”.

“Prognozowanie jest bardzo trudne, bo otoczenia zmienia się dynamicznie, konsumenci mają mniej w portfelach do wydania, a rosnące ceny – także naszych produktów – stawiają znaki zapytania w jaki sposób zachowa się popyt. Trzeba powiedzieć, że ten rok obrotowy niesie za sobą więcej znaków zapytania niż możliwości dobrych prognoz” – wskazał prezes.

“Teraz rynek jest słabszy, mamy spadek dynamiki, a nawet ujemne wartości w niektórych kategoriach pod względem wolumenów i już jedynie nieznaczne wzrosty wartościowe. W naszym miksie mierzymy się z pewną stagnacją rynkową, więc ‘powyżej rynku’ może oznaczać coś innego niż w latach ubiegłych, kiedy rynek rósł, a my rośliśmy szybciej. Rosnące przychody na pewno są naszym celem” – dodał Ogór.

Prezes podtrzymał, że średnioterminowy capex grupy jest utrzymywany w granicach 25-30 mln zł.

“Jesteśmy w procesie modernizacji naszego zakładu w Polsce i przystępujemy też do modernizacji naszej produkcji w Rumunii. Ta skala wydatków zostanie utrzymana i nie chcemy z krótkoterminowych powodów oszczędzać, bo nasza sytuacja finansowa jest bardzo dobra, więc kontynuujemy naszą strategię rozwoju” – podsumował Ogór.

Ambra odnotowała 51,82 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2021/2022 (lipiec 2021 – czerwiec 2022) wobec 45,62 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży pomniejszone o akcyzę i opłaty handlowe sięgnęły 775,65 mln zł w r.obr. 2021/2022.

Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 roku.

Barbara Woźniak

(ISBnews/ ISBiznes.pl)