Ambra: Biłgoraj – pierwszy zeroemisyjny zakład w branży alkoholi

Grupa Ambra obniżyła już emisję dwutlenku węgla o 20%, a do końca 2022 r. osiągnie zerową emisję netto w winiarni w Biłgoraju. Będzie to pierwszy zeroemisyjny zakład w branży alkoholowej w Polsce – mówi prezes Ambry, Robert Ogór. Według Ambry rynek wina w Polsce spadł ilościowo, ale wzrósł wartościowo w roku obrotowym 2021/2022

– Będziemy inwestować w dalszy rozwój biznesu: modernizujemy nasze zakłady produkcyjne i czynimy je jeszcze bardziej przyjaznymi dla środowiska. W zakończonym właśnie roku obrotowym obniżyliśmy emisję dwutlenku węgla o 20%, a do końca 2022 r. osiągniemy zerową emisję netto w naszej winiarni w Biłgoraju. Będzie to pierwszy zeroemisyjny zakład w branży alkoholowej w Polsce – mówi Robert Ogór, prezes Grupy Ambra.

Rynek wina. Polacy kupili mniej wina, ale więcej wydali

Ambra szacuje, że w Polsce w okresie od lipca 2021 do czerwca 2022 r. wolumen sprzedaży spadł o 3% do 160 mln litrów wobec 165 mln litrów w okresie 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2021 roku. W tym samym okresie Polacy wydali na zakup wina 3,9 mld zł, czyli o 3,0% więcej niż rok wcześniej.

W  ostatnich latach ponad 60% rynku wina w Polsce przypadała na produkty w cenie od 15 do 30 zł za butelkę. Udział tego segmentu systematycznie rośnie w wartościowej strukturze sprzedaży, nieco zmniejsza się natomiast udział produktów z najniższych półek cenowych.

Rosnącym popytem cieszą się w Polsce wina musujące, szczególnie prosecco, które stają się popularne na co dzień, obok okresu Świąt Bożego Narodzenia i drugiego wyraźnego szczytu sprzedaży obserwowanego latem.

Ambra podaje też, że w 2021 r. światowa produkcja wina (z wyłączeniem soków i moszczów), była szacowana na poziomie 260,0 mln hektolitrów i spadła o prawie 3 mln hektolitrów, tj. o 1% w porównaniu z produkcją w 2020 r. Produkcja wina w latach 2019-2021 była oceniana jako nieco poniżej przeciętnego poziomu produkcji. 

Największymi producentami wina na świecie pozostają od lat: Włochy (19,3% światowej produkcji w 2021 roku), Francja (14,5%), Hiszpania (13,6%) i Stany Zjednoczone (9,3%). Światowa konsumpcja wina w 2021 r. wyniosła 236 mln hektolitrów i wzrosła o 0,7% w porównaniu do poprzedniego roku.

Ambra informuje, że wzrost sygnalizuje przełamanie negatywnych trendów utrzymujących się od 2018 roku wzmocnionych przez efekt pandemii COVID-19 w 2020 r., która negatywnie wpłynęła na duże rynki winiarskie. 

W 2021 r. na wzrost konsumpcji wpłynęło zmniejszenie ograniczeń w przemieszczaniu się, ponowne otwarcie kanałów gastronomicznych i ożywienie spotkań towarzyskich. Spadek konsumpcji jest notowany od kilku lat w Chinach, natomiast w pozostałych krajach konsumpcji wina jej poziom lekko rósł lub nie uległ istotnym zmianom. Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej wina wypili obywatele USA (14,0% światowej konsumpcji), Francji (11,0%), Włoch (10,0%) oraz Niemiec (8,0%).

Spożycie wina w krajach Unii Europejskiej odpowiada za 48% światowej konsumpcji i nie zmieniło się istotnie w porównaniu z 2020 r. Ambra opiera się na danych State of the World Vitivinicultural Sector in 2021, International Organisation of Vine and Wine (OIV), kwiecień 2022 r.

Rentowność grupy Ambra ucierpiała przez wzrost kosztów

Grupa Ambra opublikowała właśnie swoje wyniki finansowe za rok obrotowy 2021/2022. Pomimo pogarszającej się koniunktury Grupa zanotowała rekordową dynamikę sprzedaży wynoszącą 15,2% i osiągnęła przychody w wysokości 775,6 mln zł.

Ambra wskazuje, że rentowność  sprzedaży ucierpiała na skutek rosnącej presji kosztowej, a wprowadzane podwyżki cen sprzedaży nie w pełni zrekompensowały wzrost kosztów zakupu. Jednocześnie niepewna sytuacja w łańcuchach dostaw powoduje konieczność zwiększenia poziomu zapasów, co z jednej strony zabezpiecza przed ryzykiem niedostępności kluczowych produktów, surowców i materiałów, natomiast z drugiej strony wpływa na pogorszenie przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej.

O wynikach Grupy Ambra piszemy tutaj.

W roku obrotowym 2021/2022 grupa Ambra zwiększyła sprzedaż ilościową (w mln średnich butelek 0,75 l) o 8,2% do 97,6 mln butelek z 90,2 mln rok wcześniej.

Grupa AMBRA to lider rynku wina w Polsce i czołowy producent, importer oraz dystrybutor win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Grupa Ambra prowadzi też w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich po marką CENTRUM WINA/DISTILLERS LIMITED. Jest też największym dostawcą win premium do gastronomii.

Od czerwca 2005 r. Ambra jest notowana na warszawskiej GPW. Głównym akcjonariuszem spółki (61,12% akcji) jest notowany na giełdzie we Frankfurcie niemiecki koncern Schloss Wachenheim AG – jeden z największych światowych producentów win musujących.