Jakie trendy i zachowania konsumentów są widoczne na rynku słodyczy? Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowszego stylu życia, chcą kupować więcej, ale taniej. Przy zakupie słodyczy najważniejsza jest jednak przyjemność i smak. Z kolei opakowanie musi mieć odpowiedni format na każdą okazję
– Bogactwo o różnorodność aktualnych trendów na rynku słodyczy łączy wspólny mianownik: personalizacja oferty. Wynika ona ze zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy spośród bardzo szerokiej oferty poszukują odpowiadających im produktów w sieciach handlowych, a te determinują adekwatne zapotrzebowanie ze strony producentów – mówi Marcin Rogowski, kierownik rozwoju nowych kategorii w firmie Wedel.
– Ciekawym kierunkiem rozwoju obranym przez Wedla w obszarze eksportu i stanowiącym jednocześnie odpowiedź na specyficzne potrzeby poszczególnych regionów geograficznych, grup etnicznych czy wyznaniowych w kwestii żywności jest np. certyfikacja halal i koszer – dodaje. – Jesteśmy przekonani, że personalizacja rozwiązań będzie jeszcze długo determinować trendy na rynku słodyczy – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dostrzegamy w tym obszarze duży potencjał i nieograniczone pole do dalszego rozwoju czekoladowego portfolio – ocenia Marcin Rogowski.
Wedel, jeden z największych producentów słodyczy w naszym kraju, opublikował raport o rynku czekolady, w którym zawarte zostały też trendy na rynku słodyczy.
Jednym z tych trendów jest to, że zdrowszy styl życia i chęć na zdrowe odżywianie przyczyniają się do rosnącej konsumpcji czekolady gorzkiej, która jest postrzegana jako zdrowsza i mniej kaloryczna wersja słodyczy. Ponadto Polacy kontrolują kaloryczność w ten sposób, że sięgają po ulubione słodycze w mniejszym, jednoporcjowym formacie. Sięgają też często po słodycze tzw. funkcjonalne, np. wersje wegańskie, bezglutenowe, słodycze na bazie lub z wykorzystaniem składników roślinnych, ziół czy superfoods.
– Aktualnie wśród preferencji konsumentów widać poszukiwania zdrowych alternatyw dla tradycyjnych słodyczy wyrażone m.in. zwiększoną popularnością czekolad gorzkich, o ograniczonej zawartości cukru czy mniejszych formatów słodyczy, które pozwalają kontrolować kaloryczność odpowiadającą jednej porcji – mówi Marcin Rogowski z firmy Wedel.
– Jednocześnie nieustająco konsumenci poszukują w słodyczach przede wszystkim przyjemności, stąd chętnie sięgają po kompozycje oparte na różnorodności składników oraz połączeniu różnych rodzajów słodyczy w skondensowanej mikro-formie – dodaje.
Popularne stały się zakupy produktów w opakowaniach zbiorczych, bo niższa jest cena zakupu kilku produktów w zestawie niż pojedynczej sztuki. A cena staje się coraz ważniejszym kryterium wyboru, dlatego rosnącą popularnością cieszą się słodycze ze średniej półki cenowej.
Duże znaczenie ma też forma opakowania – ważny jest np. format na każdą okazję, czyli słodycze w wygodnych opakowaniach do zabrania w podróż tzw. „on the go”, a także w opakowaniach ułatwiających dzielenie np. małe batoniki w rodzinnych opakowaniach. Mówiąc o trendach na rynku słodyczy nie można zapomnieć o przyjemności i smaku, które Polacy stawiają w tym przypadku właściwie na pierwszym miejscu. Ważna jest multisensoryczność, czyli kombinacja różnych struktur i kontrastowych smaków w ramach jednego produktu np. czekolada z płynnym owocowym lub chrupiącym nadzieniem. Tu ważny jest też mały format i maksimum przyjemności – kombinacja wielu dodatków i składników oraz łączenie różnych rodzajów słodyczy w jednym produkcie np. lody w polewie czekoladowej z cukierkową posypką.