Carlsberg Group z dobrym I półr., biznes na Ukrainie rośnie

Grupa Carlsberg, producent takich piw jak m.in. Carlsberg, Somersby czy Okocim, zanotowała dobre wyniki w I półr. br. Biznes na Ukrainie po przerwie związanej z wybuchem wojny znów rośnie

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z dobrych wyników za pierwsze półrocze w świetle poważnych wyzwań wynikających z wojny na Ukrainie, rosnących cen towarów i kosztów energii oraz pandemii. Pomimo tych wyzwań półroczne wyniki Grupy Carlsberg znacznie wyprzedzają poziomy sprzed pandemii – komentuje wyniki prezes grupy, Cees’t Hart.

– Jestem pod wrażeniem naszych ukraińskich kolegów, którzy wykazali się niesamowitą siłą i odpornością, poruszając się zarówno w warunkach kryzysu humanitarnego, jak i ogromnych wyzwań biznesowych od wybuchu wojny – dodaje.

I wskazuje, że rosnące koszty i wysoka globalna niepewność nadal będą dużymi wyzwaniami dla grupy w kolejnych kwartałach.

Mimo trudnych warunków rynkowych grupa Carlsberg podwyższyła prognozy finansowe na 2022 r. i zakłada wysoki jednocyfrowy procentowy wzrost organicznego zysku operacyjnego oraz koszty finansowe na poziomie 550 mln DKK (wcześniej 550-600 mln DKK).

Carlsberg wyniki w I półr. br.

Grupa podała, że sprzedała w I półr. br. o 8,9% więcej piwa (wzrost wolumenowy) dzięki rynkom w Europie Zachodniej i w Azji. W samym II kw. br. wzrost wolumenowy wyniósł 8,7 proc.

Z informacji Carlsberg Group wynika, że organiczny wzrost wolumenu w Europie Zachodniej wyniósł 10,2%, w Azji 13,2%, a w Europie Środkowo-Wschodniej 0,3% (z wyłączeniem Ukrainy, gdzie wzrost sięgnął 7%).

Solidny wzrost wolumenu zanotowały takie marki  jak Tuborg +14%, Carlsberg +20%, Grimbergen +11%, Somersby +2% i Brooklyn +44%.

Piwa bezalkoholowe zanotowały 3% spadku (z wyłączeniem Ukrainy, gdzie wzrost wyniósł 4%).

Grupa Carlsberg zwiększyła przychody o 23,6% 35,45 mld koron (DKK) do w I półr. br. m.in. dzięki zróżnicowaniu kanałów sprzedaży i podwyższeniu cen.

Raportowany zysk operacyjny wzrósł o +35,9% do 6,442 mld DKK, dzięki ożywieniu w handlu i dobrym wynikom w Azji, ale hamowany przez wyższe ceny towarów i koszty energii. Grupa zanotowała jednak stratę netto 5,276 mld DKK, na co wpływ miały odpisy z tytułu utraty wartości dokonane w marcu w Rosji, na Ukrainie i w Europie Środkowo-Wschodniej, w łącznej wysokości 10,4 mld DKK. Gdyby nie te czynniki zysk netto wyniósłby 5,059 mld DKK.