W Polsce coraz więcej centrów handlowych typu convenience i z konceptami gastro

centrum handlowe
Pixabay

W pierwszej połowie 2022 r. rynek powierzchni handlowych w Polsce powiększył się o 121,1 tys. mkw. do 13,1 mln mkw., z czego 91 proc. to parki handlowe różnego typu. W budowie pozostaje 360 tys. mkw. powierzchni handlowej, która zasili głównie małe miasta – wynika z raportu CBRE

Nadal na popularności zyskują obiekty typu „convenience”, a centra handlowe wciąż szukają sposobów, by pozostać atrakcyjnymi dla klientów. Rozwijają się też koncepty gastronomiczne typu „food hall”.

Sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie br. wzrosła o 9,1 proc. w porównaniu rok do roku. Najlepsze wyniki odnotowano w kwietniu i maju, ale patrząc na dynamikę miesięcznych zmian, widać, że sprzedaż hamuje. To efekt ochłodzenia gospodarki oraz inflacji, które musiały w końcu przełożyć się na zakupy Polaków. Nadal jednak perspektywy dla sektora handlowego są optymistyczne, co widać w działaniach na rynku. Nowe obiekty są budowane, z czego niemal 195 tys. powierzchni powstanie w małych miastach. Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne w tym „food halle”, które przyciągają mieszkańców i kreują nowe przestrzenie miejskie – mówiMagdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Parki handlowe różnego typu cieszą się dużą popularnością wśród deweloperów i inwestorów. Te typu „convenience” odpowiadały za 12 proc. całej zbudowanej w pierwszej połowie roku powierzchni, 47 proc. należało do typowych parków handlowych o powierzchni od 5 do 10 tys. mkw., 32 proc. to obiekty typu „big box”, a zaledwie 9 proc. to centra handlowe.

Według CBRE w budowie pozostaje 360 tys. mkw. Większość, bo 54 proc., czyli prawie 195 tys. mkw. powstanie w małych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W średnich miastach powstaje 10 proc. tworzonej powierzchni handlowej, w dużych miastach 8 proc., a w aglomeracjach 28 proc.

Intensywny rozwój centrów typu „convenience” idzie w parze z dynamiczną ekspansją kategorii najemców charakterystycznych dla takich miejsc, czyli takich jak m.in. o dyskonty wielobranżowe np. Action czy Pepco, ale również sieci spożywcze, drogerie czy sklepy z elektroniką i odzieżą sportową.

CBRE podaje, że zmieniają się również centra handlowe, które walczą o utrzymanie atrakcyjności w oczach klientów, testując nowe formaty sprzedaży. Do galerii wprowadzane są nowe marki sklepów lub relokowane są już obecne. Sklepy natomiast dbają o klienta odświeżając i remontując swoje wnętrza. Dla właścicieli obiektów i najemców coraz istotniejsze są kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz środowiskiem.

Na popularności zyskują też koncepty gastronomiczne typu „food hall”, które pojawiają się zarówno w centrach handlowych, jak i projektach wielofunkcyjnych. Ostatnie otwarcie tego typu obiektu miało miejsce w Warszawie przy ul. Grochowskiej w Fabryce PZO. Inne znane przykłady ze stolicy to Browary Warszawskie, Elektrownia Powiśle, Hala Koszyki czy Hala Gwardii. Czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40-60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach w Polsce. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 7-12 euro miesięcznie za mkw.