Kearney: Zysk na klienta banków w Polsce spadł o 2,2% r/r do 171,3 euro w 2021 r.

Warszawa, 06.07.2022 (ISBnews) – Polski sektor bankowy jako jedyny w Europie odnotował spadek wyniku na klienta w 2021 roku – do 171,3 euro, czyli o 2,2% r/r, wynika z raportu "European Retail Banking Radar" opracowanego przez firmę doradczą Kearney. Był to drugi rok z rzędu ze spadkiem wyniku na klienta, który w 2019 wynosił 185 euro.

"Nie jest to jednak jednoznacznie negatywny trend – jednym z powodów jest dynamiczny wzrost liczby klientów detalicznych w bankach (6% r/r). Spośród analizowanych krajów jedynie Rumunia i Słowenia mogą pochwalić się bardziej dynamicznym wzrostem bazy klientów. Nowi klienci bankowości detalicznej w pierwszych latach zazwyczaj nie są tak 'kaloryczni', jak ci dojrzali, co przekłada się spadek wskaźnika w Polsce. Jednocześnie należy pamiętać, że 2020-2021 to okres rekordowo niskich stóp procentowych ograniczając wzrosty wyniku na klienta" – powiedział Krzysztof Żmijewski z Kearney, cytowany w komunikacie.

"Retail Banking Radar 2022" przeanalizował 7 największych polskich banków: PKO BP, Bank Pekao, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, BNP Paribas oraz Millennium. Wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł w Polsce w 2021 ok. 56%, co stawia nas w lepszej sytuacji niż ta ogólnoeuropejska, dla której średnia wynosi ponad 60%. Na tle Europy polskie banki wypadają pozytywnie także pod względem efektywności, plasując się za bankami w krajach skandynawskich i Portugalii, które osiągały C/I poniżej 50%.

Polskie banki zanotowały bardzo dobre wyniki produktywności pracowników – wyższy wzrost produktywności był jedynie w Rumunii i krajach skandynawskich, podkreślono.

"Wynik na pracownika polskiego sektora bankowego wzrósł o 47%. Działania optymalizacyjne rodzimych banków przełożyły się na znaczny >50% wzrost wolumenów przy jednoczesnej redukcji zatrudnienia. Perspektywy w polskim sektorze bankowym są bardzo dobre, jednak banki nadal ograniczają zatrudnienie i zamykają placówki. Od 2019 w polskim sektorze bankowym zredukowano 10% stanowisk pracy oraz zamknięto 20% placówek. Zatrudnienie oraz sieć oddziałów topnieją ze względu na chęć eliminacji zbędnych kosztów, cyfryzację sektora oraz zmieniające się preferencje klientów" – dodał Żmijewski.

Wyzwania stojące przed polskimi bankami są podobne do tych, z którymi borykają się banki w całej Europie. Aktualne uwarunkowania makroekonomiczne zmuszają wszystkich do zmiany strategii działań i dalszej poprawy efektywności, wskazano także.

"Wzrostowi zysków branży bankowej w Polsce sprzyjają rosnące stopy procentowe. Ich kolejne podwyżki przekładają się bowiem na wzrost wyniku odsetkowego, czyli jednego z głównych źródeł przychodów banków. Efekty widać zresztą po wynikach za pierwszy kwartał 2022 r. – sektor bankowy wypracował ponad dwukrotnie większy zysk netto niż w analogicznym okresie w 2021. Jednocześnie oprocentowanie depozytów nie rosło proporcjonalnie do cen kredytów przyczyniając się do dalszej poprawy rentowności. Sektor bankowy dostrzega kolejne wyzwania wynikające z zapowiedzi regulacyjnych rządu w zakresie ograniczenia możliwości dalszych zysków i potencjalną ingerencję w oprocentowanie lokat" – powiedział także Żmijewski.

"European Retail Banking Radar" to coroczny raport globalnej firmy doradczej Kearney, który w tym roku został zaprezentowany po raz czternasty. Radar analizuje dane pochodzące z 89 banków detalicznych działających w 21 krajach Europy – 51 banków z 13 rynków zachodnioeuropejskich i 38 banków z 8 rynków CEE.

(ISBnews)