Vercom wydał 400 mln zł za MailerLite

palec dotykający znaczka e-mail
Pixabay

To jedna z największych transakcji dokonanych przez polską firmę technologiczną w ciągu ostatnich lat. Dzięki akwizycji, Vercom staje się globalnym graczem na rynku CPaaS, dostarczając usługi do blisko 57 tys. klientów w 180 krajach. Wartość transakcji wyniosła ok. 400 mln zł

Vercom, spółka technologiczna dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), sfinalizowała przejęcie MailerLite, globalnego dostawcy narzędzi komunikacji e-mail. Jednocześnie Vercom przejął spółkę Oxylion, co umożliwi rozszerzenie oferty usług o kanał głosowy.

Dokonaliśmy największego przejęcia zagranicznego podmiotu przez polską spółkę w 2022 roku oraz jednego z większych w branży technologicznej w ostatnich latach. Dzięki akwizycji MailerLite stajemy się spółką globalną, obecną na 180 rynkach z mocną ekspozycją w USA i Europie Zachodniej. Umożliwia nam to konkurowanie z najlepszymi podmiotami w branży, takimi jak Twilio czy Sinch – mówi Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu.

Poprzez nabycie 100 proc. udziałów amerykańskiej spółki MailerLite za kwotę ok. 400 mln zł spółka pozyskała ponad 38 tys. nowych klientów, co zwiększyło trzykrotnie ich obecną liczbę do blisko 57 tys. W ten sposób z lidera rynku CEE stała się globalnym podmiotem obecnym na 180 rynkach. Dodatkowo do zespołu Vercom dołączyło również ok. 100 specjalistów skupionych w 30 międzynarodowych lokalizacjach, dzięki czemu spółka będzie mogła obsługiwać globalne portfolio klientów we wszystkich strefach czasowych.

Bardzo się cieszymy, że wszystkie warunki zawieszające zostały spełnione i akwizycja została pomyślnie sfinalizowana. Aktualnie skupiamy się na procesie integracji spółek, co pozwoli nam czerpać korzyści z międzynarodowej obecności MailerLite oraz realizować synergie związane z cross-sellingiem usług. Efekty przejęcia zobaczymy już w III kw. 2022 r., który będzie pierwszym pełnym okresem konsolidacji wyników MailerLite – dodaje Krzysztof Szyszka.

Rozliczenie transakcji obejmowało zapłatę ponad 54 mln euro w gotówce, z czego ok. 28 mln euro stanowiły środki pochodzące z oferty publicznej akcji, a ok. 26 mln euro z kredytu bankowego. W ramach umowy założyciele MailerLite objęli również 2.850.000 nowych akcji Vercom za cenę emisyjną za 1 akcję 10,52 euro (50 zł). Dzięki premii w wysokości 52 proc. w stosunku do ceny zamknięcia z dnia 13 czerwca, gotówkowa część rozliczenia była o ok. 10 mln euro niższa niż miałoby to miejsce przy emisji akcji po obecnej cenie rynkowej.

Vercom przejął także spółkę Oxylion od R22 za kwotę 37 mln zł. Transakcja jest rozliczona emisją akcji do R22 za cenę emisyjną wynoszącą 41 zł za 1 akcję. Dzięki przejęciu Vercom zyskuje kolejny kanał – voice, który uzupełnia platformę CPaaS i będzie dodatkowym atutem w kontekście realizowanej strategii globalnej ekspansji.