Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła założenia projektu budżetu państwa na rok 2023 oraz projekt ustawy chroniącej przed wzrostem cen węgla. Wzrost PKB ma wynieść 3,2%, bezrobocie 5,1%, a inflacja obniżyć się do 7,8%. Rząd zdecydował także, że specjalny system rekompensat zapewni, iż cena węgla nie przekroczy 1 tys. zł
Zgodnie z komunikatem po wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów polityka gospodarcza rządu w 2023 r. będzie nakierowana na łagodzenie gospodarczych skutków rosyjskiej agresji na Ukrainę, przy jednoczesnym uwzględnieniu europejskich oraz krajowych ram fiskalnych. Założenia makroekonomiczne są spójne z opublikowaną w kwietniu i przesłaną do Komisji Europejskiej Aktualizacją Programu Konwergencji. W związku z tym projekt ustawy budżetowej przedłożony przez ministra finansów został w całości przyjęty.
Poniżej najważniejsze założenia budżetowe:
Produkt Krajowy Brutto
- Krótkookresowe perspektywy polskiej gospodarki obarczone są dużą niepewnością związaną z sytuacją geopolityczną (rosyjska agresja na Ukrainę), zaburzeniami w globalnych sieciach produkcji (powrót do polityki lockdownów w Chinach), wysokimi cenami surowców oraz sytuacją gospodarczą głównych partnerów handlowych.
- W związku z tym przewiduje się, że mimo dobrych wyników gospodarki w pierwszych miesiącach 2022 r., tempo wzrostu PKB w całym roku wyniesie 3,8%. Z kolei w 2023 r. wyniesie ono 3,2%.
- Wpływ na to będzie miało przede wszystkim silne zacieśnienie polityki monetarnej w 2022 r. (oddziałujące na sferę realną gospodarki z opóźnieniem) oraz pogorszenie sytuacji w otoczeniu zewnętrznym polskiej gospodarki.
Spożycie prywatne
- Spożycie prywatne w 2022 r. wzrośnie realnie o 5,9%. Pomimo niepewności, wysokiej dynamice konsumpcji prywatnej sprzyjać będzie m.in. dobra sytuacja na rynku pracy (niska stopa bezrobocia i utrzymujący się realny wzrost funduszu płac), obniżki podatku dochodowego i podatków pośrednich oraz wydatki konsumpcyjne uchodźców wojennych.
- W 2023 r. dynamika ta wyniesie 4,0%, a więc osiągnie poziom bliski wieloletniej średniej w polskiej gospodarce.
Inwestycje
- Realne tempo wzrostu nakładów brutto na środki trwałe wyniesie w latach 2022-2023 odpowiednio 4,8% oraz 4,0%.
- Wyższa niż w 2021 r. dynamika będzie wynikała głównie ze wzrostu inwestycji publicznych, w tym m.in. na obronę narodową oraz Rządowy Program Inwestycji Strategicznych. Dynamika inwestycji prywatnych będzie utrzymywała się na obniżonym poziomie, na co wpływ będą miały: rosnące koszty finansowania wynikające z podwyżek stóp procentowych, niepewność związana z wojną na Ukrainie, wysokie ceny surowców i problemy z globalnymi łańcuchami dostaw. Pozytywnie na dynamikę wzrostu nakładów inwestycyjnych w gospodarce wpłynie rozpoczęcie wydatkowania środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Eksport i import
- Oczekuje się realnego wzrostu eksportu o 4,5% i 4,0% w latach 2022 i 2023.
- Szacowany realny wzrost importu w latach 2022 i 2023 wyniesie odpowiednio 4,1% oraz 3,1%.
- Oznacza to, że wkład eksportu netto we wzrost PKB w 2023 r. będzie pozytywny.
Stopa bezrobocia
- Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2022 r. będzie wyższe niż rok wcześniej (o 1,2%), a w 2023 r. nieznacznie się obniży (o 0,1%).
- W efekcie oczekiwany jest niewielki spadek stopy bezrobocia rejestrowanego do 5,1% na koniec 2022 r. i jej utrzymanie się na niezmienionym poziomie na koniec 2023 r.
Przeciętne wynagrodzenie
- Prognozuje się, że nominalne tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej przyspieszy do 10,2% w 2022 r., a w 2023 r. wyniesie 9,6%.
Inflacja
- Oczekuje się, że inflacja w 2022 r. wyniesie średnio 9,1%, a w 2023 r. obniży się do 7,8%. Wskaźnik ten może ulec zmianie zależnie od sytuacji geopolitycznej.
- W I kw. 2022 r. inflacja wyniosła 9,7%. Wpłynęły na to dalsze podwyżki cen surowców (energetycznych i rolnych) na rynkach światowych, do których przyczynił się atak Rosji na Ukrainę. W I kw. 2022 r. ceny energii były o prawie 22% wyższe niż przed rokiem, a Indeks ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), dotyczący światowych cen żywności, osiągnął w marcu 2022 r. poziom 159,3 pkt – był to najwyższy odczyt od 1990 r. (tj. od początku jego publikacji). Stopniowe wyhamowywanie tempa wzrostu cen jest spodziewane od III i IV kw. 2022 r., na co wpływ będzie miało zacieśnienie polityki monetarnej oraz oczekiwana stabilizacja cen surowców energetycznych.
Dodatkowo przygotowano projekt ustawy, która zakłada ochronę gospodarstw domowych przed narastającym wzrostem cen węgla, poprzez zapewnienie konkurencyjnej ceny na rynku. W tym celu wprowadzony zostanie specjalny mechanizm rekompensat, dzięki czemu węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierający co najmniej 85% węgla kamiennego, sprzedawany będzie po cenie nie wyższej niż 996,60 zł brutto za tonę.