Nadciąga wakacyjny boom zakupów

kobieta z zakupami
SEG 2025

Sprzedawcy oraz eksperci ds. handlu spodziewają się największego od paru lat wakacyjnego boomu zakupowego w sklepach i galeriach handlowych. Według ostatnich analiz Pekao już w marcu wartość sprzedaży detalicznej przekroczyła zakładane prognozy i powróciła do trendu sprzed pandemii

Letni boom zakupowy, szczególnie w przypadku produktów takich jak odzież, kosmetyki i środki pielęgnacji czy alkohole również najprawdopodobniej znacząco przekroczy przewidywania zarówno analityków, jak i samych handlowców.

Zniesienie stanu pandemii, okres sprzyjający podróżom oraz towarzyszącym im zakupom w miejscowościach turystycznych, odświeżenie swojej garderoby oraz liczne imprezy okolicznościowe w czasie wakacyjnym to główne czynniki napędzające sprzedaż tych kategorii produktowych. To również okres, w którym konsumenci bardziej nastawiają się na zakupy w tradycyjnych, fizycznych sklepach i sygnał dla sprzedawców, by poza handlowymi żniwami przygotowali się na związane z nimi ryzyka – tłumaczy Ewa Pytkowska, business unit director w Checkpoint Systems.

Ostatnia analiza firmy Criteo – Shopper Story 2022, Consumer Trends & Future of Commerce, przedstawiająca globalne konsumenckie trendy w okresie letnim w pełni koresponduje z powyższymi stwierdzeniami. I dowodzi, że na spodziewany, wakacyjny boom sprzedażowy przygotować powinni się nie tylko polscy handlowcy, ale sprzedawcy z niemal całego świata.

Aż 35% konsumentów planuje w lecie 2022 roku częstsze uczestnictwo w prywatnych wydarzeniach oraz imprezach – to niemal dwukrotnie więcej niż w 2021 r.. Nic więc dziwnego, iż plany związane z powiększeniem zasobów swojej garderoby ma w tym roku 36% badanych – to już ponad 2 razy więcej niż przed rokiem (15%). O wiele więcej respondentów zamierza chętniej i częściej spędzać czas – a co za tym idzie również więcej wydawać w restauracjach (45% w 2022 r. versus 13% w 2021 r.). Podobnie ma to miejsce w przypadku spotkań z przyjaciółmi – więcej tego typu spotkań planuje niemal połowa globalnych konsumentów, podczas gdy przed rokiem na taki zamiar wskazywało jedynie 11% z nich.

Zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 22% r/r w marcu 2022 r. i był to najwyższy odnotowany wzrost od kwietnia 2021 r.