Nadjeżdża NesoBus – polski autobus wodorowy

Nesobus: polski autobus na wodór
Nesobus: polski autobus na wodór

NesoBus to wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzyli go rodzimi konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna

Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Jest idealnym rozwiązaniem, bo likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej fabryce w Świdniku.

Polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Posiada własną „mini-elektrownię”, która na bieżąco wytwarza prąd z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego.  Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza. Musi być ono w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze.

NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny autobus wiele czasu na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. NesoBus posiada europejską homologację typu pojazdu. Firma planuje ruszyć z seryjną produkcją na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów. W fabryce Świdniku ma powstawać ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania w przyszłym roku.